På jakt etter nye uerrekorder

Det skal mye til for at været skal klaffe under en ukes opphold på Sørøya. Dette gjelder særlig i år når lavtrykk på lavtrykk har truffet Nord-Norge, mens Sør-Norge lå badet i sol. Da jeg og Kim dro opp til Sørøya i midten av juni hadde vi et håp om å komme oss tilbake til vår egen storuerplass fra 2015 og 2016. I 2015 var vi der på en dagstur og det samme i 2016, med mange store uere som resultat. De to største jeg fikk var 9,2 og 9,25 kg (den gangen de største som var tatt på sportsfiskeutstyr fra båt i Norge). Målet for i år var selvfølgelig å slå disse og drømmemålet om 10+ lå der i det fjerne.

Torsdag (dag 4) ble det endelig forhold for å gå til storuerplassen. Det var meldt 4-5 m/s fra nordvest som skulle minke til 1-2 m/s og vare gjennom hele dagen. Vi la derfor planer om et langpass fra tidlig om morgenen til sent på kvelden og muligens utover natt til fredag. Som forventet ble transportetappen ut preget av en del sjø, men været ble bare bedre og bedre utover dagen (om man så bort fra at det striregnet og lå tåkeskyer rundt omkring). Vinden la seg helt og ga etter hvert et tilnærmet blankt hav.

Shimano Antares BX 50-80 lbs gir god nappindikasjon, men har kraftig rygg for å takle tunge søkker. En ideell stang for dette fisket. Sammen med en Shimano Tekota 800 LC fylt med 1500 meter 0,28 mm Sufix 832 ble dette en perfekt combo.

Vel på plass var det bare å rigge seg til, agne opp tokrokstaklene og posisjonere båten for første drift. Spenninga og forventninga over å endelig være tilbake, for første gang på 2 år, var særdeles høy. Makrellfiletene gikk til bunns på 280 meters dyp og så var det bare å vente mens man fisket seg oppover fra bunn. Det var ikke så mye som skjedde i starten, men vi fant etterhvert ut at uerne sto relativt «grunt» i år, de befant seg hovedsakelig i området fra 220 meter og opp til rundt 190 meter.

Det er noe spesielt med storuerfiske som jeg og Kim bare har lagt vår elsk på. Huggene fra disse fiskene er faktisk overraskende voldsomme, stangtuppen røskes ned under vannflata i kraftige napp. Da Kim gjorde det første mothugget, var det en solid tyngde som møtte han i andre enden. Storuer!

Etter en lengre sveiveøkt fløt det opp en virkelig fin uertrippel bortenfor båten. Den ene var ikke så stor (3-4 kg), men de to andre var adskillig større.

8,0 kg og 7,7 kg på første drift.

2 uere på rundt 8 kg, for en start!

Kim med sin første 8-kilos for dagen

Fisket fortsatte å være godt utover dagen, med en relativt drøy snittstørrelse. Tror nok ikke det er en overdrivelse å si at snittvekta var 6-6,5 kg. Her er Kim med en ny 8-kilos:

Uer på 8+
Fine forhold!

Utpå ettermiddagen fikk jeg et skikkelig tungt hugg som kjentes ut som kun 1 fisk. Det skulle vise seg å stemme og dagens største uer kunne løftes ombord. En skikkelig kubbe var det:

Dagens største uer, 8,5 kg

Det ble dagens største fisk. Jeg fikk i tillegg ytterligere to uere som bikket 8 kg og selv om ikke persen på 9,25 ble slått denne gangen så kan vi ikke være misfornøyd med uttellinga. (skulle bare ønske vi kunne fisket flere dager her, da har jeg stor tro på at 10+eren ville dukket opp!)

Nok en 8-plusser
Etter en dag med bare regn kom sola såvidt fram på hjemveien

Totalt fikk vi fem uer over 8 kg denne dagen og ti over 7 kg. Slettes ikke ille uttelling. Vi kommer nok garantert tilbake for å forsøke å ta nye rekorder.