Kveite.

Nye plasser leverte voksne kveiter.

De gangene vi har vært på Sørøya har vi aldri testet skikkelig etter kveite. Denne gangen bestemte vi oss for å teste nye plasser litt lengre unna Sørvær for å se om vi kunne finne en voksen utgave av rette tøtta.

Akkurat denne dagen var fantastisk fin med sol og nesten 20 varmegrader. Vi hadde noen småproblemer med båten så vi endte opp med å dra ut litt seinere enn vi hadde tenkt. Uansett. Vi hadde pratet om Galtefjorden i mange i år og hadde bestemt oss på forhånd for å dra dit om muligheten bød seg. Jeg brukte en Shimano Antares 30-50 lbs, og en Shimano Ocea Jigger 2000. Snella var fylt med Sufix 832 Meter Multi Color. Som alltid bruker jeg Sufix Superior fortom. Jeg testet endel shads i løpet av dagen, men den som skulle vise seg å levere var Storm HMU.

I og med at vi aldri har testet her hadde vi mange spennende plasser å prøve. Vi hadde endel interessante kontakter, men det var ingenting som satt skikkelig. Vi testet flere plasser, blant annet et område der det var tatt flere store kveiter tidligere. Her var det dessverre helt dødt. Etterhvert ble det marginal driftfart og vi gikk derfor over til jigtrolling. Jigtrolling har vist seg å være veldig effektivt. Man får dekket av et større område samt at man kan styre båten som man vil. Etter ca. 15 sekunders fiske er Øyvind tilsynelatende bunnfast, men etter noen sekunder begynner bunnen å dra avgårde. Etter et langt og intenst utras fikk Øyvind begynt å pumpe fisken opp.

Øyvind pumper kveite.

Når vi ser fisken komme sigende opp mot båten anslår vi den til rundt 40 kg. Jeg fikk satt kroken perfekt i underkjeven på fisken og deretter ble det kveitewrestling. Hendene mine fikk virkelig kjørt seg. Anbefaler sløyehansker eller lignende når man setter krok på kveita, de er utrulig sterke skapninger. Vi hadde bestemt på forhånd at vi skulle ta vare på en matkveite. Siden denne var bortimot optimal som matfisk tok vi vare på den.

Øyvind med kveite.

Kveita veide 30,5 kg.

Etter at bilder var tatt gikk vi tilbake til samme plassen og kjørte på videre. Det tok ca. 30 sekunder før det hogg hos meg. Fisken var på i ca. 5 sekunder før den slapp. Vi trollet videre. Fem minutter senere nappet det igjen. Denne gangen satt fisken skikkelig og den gikk umiddelbart på et ordentlig utras. Vi kjørte etter fisken og i begynnelsen kjente jeg ikke skikkelig tyngde. Når jeg kom over fisken kjente jeg den reelle tyngden. Jeg fikk pumpet opp fisken til overflata uten de store problemene.

Drilling av kveite.

Da fisken kom opp til båten gikk den rett til bunns i et fint utras. Dette gjentok seg et par ganger og etter en intens fight kunne vi lande en fin kveite på 121 cm.

121 cm.

Denne var en skikkelig kruttpakke av en kveite. Vi landet fisken, målte, tok bilder og deretter fikk den slippe tilbake igjen. Vi prøvde å trolle over plassen flere ganger uten å kjenne noe mer. Vi trollet oss deretter videre uten napp. Vi tok et siste nedslipp ved en god plass på et nes før vi satte snuten hjemover. Her var det flust med torsk som angrep shadden. Jeg fikk på en kveite på 10 kg i det jeg skulle sveive opp. Denne var også meget sprek og bød på en skikkelig fin fight. Fisken ble målt i vannet og deretter sluppet rett tilbake. Øyvind hadde også flere hugg fra en pen kveite som ikke satt. Etter dette kjørte vi rett til land for å se Fotball-VM.