Steinbitkjeft

Det råeste steinbitfiske jeg noensinne har opplevd.

Jeg og Øyvind hadde lagt en plan for året. I denne planen stod det at vi skulle teste nye fiskeplasser fordelt rundt i hele Troms fylke. Da vi denne aprildagen satte kursen mot en av disse spotene visste vi ikke hva vi hadde i vente…

Når man går en hel, lang vinter uten å få «døppa» bruket så begynner det å klø i fingrene på vårparten. Vi har stort sett vært nedsnødd hele vinteren og fine vinterdager har vært fraværende. Vi har kommet oss tre turer utpå sjøisen med noe varierende resultat. Jeg fikk aldri muligheten til å komme meg på skreifiske i vinter. Forrige gang det skjedde var i 2007…

Dagens target-art var gråsteinbit (Anarhichas lupus). Vi hadde plottet ut en mengde nye plasser i et område vi nesten aldri har fisket før. Været var fantastisk med helt speilblank sjø og steikende sol. Da vi la oss til for å drifte hadde dessverre vinden tatt seg opp, men det kan til tider være en en bra ting da det kan være dårlig drift når det er blankstille. Og for å være effektiv under steinbitfiske må man avdekke områder. Spesielt på nye spotter som denne. Vi testet med shad, pilk og tradisjonelt bom med slep. Det som var overraskende for meg var hvor effektive Stormshadene faktisk var. Om man rigger de med treblekroker i halen på shaden vil krokingsprosenten øke drastisk.

På slutten av første drift fikk jeg på dagens første fisk

Dagens først steinbit på.

Til denne type fiske er Shimano Antares 30-50 et ypperlig stangvalg. En stor håv er også helt nødvendig for å lande fisken på en sikker måte.

Da fisken kom opp kunne vi konstatere at dette var en stor fisk.

Turens første fisk.

Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket da jeg veide fisken. 10 kg blank! En fantastisk start og en drømmefisk allerede på første driftet. Det er viktig å vise måtehold når man fisker på stedbundne fisker som f.eks. gråsteinbit, men det skader ikke å ta 2-3 fisk til mat. Slik bildet ovenfor viser så blødde fisken ganske mye, så vi var dessverre nødt til å ta den til mat.

Vi la oss til på nytt drift omtrent i samme området som forrige drift og det tok ikke lang tid før Øyvind hadde kontakt med noe stort. På grunn av avdrift kjente han aldri den ekte tyngden av fisken før den var rett under båten. Vi fikk hakeslepp da vi så hvor stor den var.

Øyvinds første for dagen.
Se den kjeften.

Fisken var intet mindre enn 10,6 kg. To steinbiter over 10 kg på to drift er ikke verst.

To steinbit over 10 kg.

Under driftene hadde vi mange fine kontakter, og tildels ganske kraftige hugg.

På neste drift kroket Steinar en voksen fisk. Ca. 5 sekunder etterpå kroket jeg også en voksen fisk. De to fiskene kom omtrent samtidig opp til overflaten og vi kunne bivåne to voksne steinbiter. Min fisk som var drøyt 9 kg kroket seg av i overflaten, men vi fikk håvet Steinars fisk.

Ny pers på Steinar.

Steinar satte ny pers med en fin fisk på 9,3 kg. Rekken av fisk på de tre første driftene var 10 kg , 10,6 kg, 9 kg og 9,3 kg. Ganske drøyt.

Så til neste drift. Midt under driftet fikk jeg på en stor fisk. Vi trodde knapt våre egne øyne da vi så fisken komme sigende opp mot overflaten.

Steinbit med Storm i kjeften.
Voksen sak
Ny pers.

Det viste seg at denne fisken var 100 g over min gamle pers på 11 kg. Vi rista bare på hodet og kjørte opp for å ta et nytt drift gjennom «bolet», som vi nå hadde kalt plassen.

Vi kjørte flere drifter og vi fikk opp fisk av litt mer variabel størrelse (5-8 kg)

Steinbit med Stormjig i kjeften.
Nok en steinbit med Storm BGS i kjeften
Stillbilde fra Gopro

Vi bestemte oss for å ta et siste drift før vi måtte kjøre Steinar inn til land. Ikke i mine villeste tanker hadde jeg noensinne fantasert om det som nå kom til å skje…

Vi la oss til på samme plass, men vinden og strømmen hadde endret seg så vi havnet på et nytt område. Halvveis i driftet fikk Øyvind på en stor fisk og noen sekunder etter fikk Steinar det samme. Jeg stod og dunket i bunnen og kjente at det nappet. Da jeg gjorde mothugget kjente jeg at det var en voksen sak, men p.g.a. avdrift var det vanskelig å si noe om størrelsen, annet at den var stor. De tre fiskene kom opp omtrent samtidig og vi ante at det kom til å bli et sponhelvete i båten. Min fisk kom med åpen kjeft opp mot båten. Følelsen av å se den komme sigende inn mot båten gjorde at jeg ble helt skjelven. Øyvinds fisk var stor, Steinars fisk var stor, men min var gigantisk. Steinar håvet sin fisk og Øyvind måtte ta sin 10,3 kg tunge steinbit i gjellene! Etter at Steinars fisk ble tatt ut av håven vred den seg og treblekroken i shaden gikk rett inn i leggen min. Fisken vred seg dernest av kroken og ble liggende å rulle på dørken. Jeg håvet min fisk og lot den ligge i håven slik at Øyvind kunne få lagt sin fisk i en stor stamp med vann, samt at Steinar fikk releaset sin 8,5 kg tunge fisk.

Release av steinbit.

Vi løftet min fisk opp i båten og omtrent samtidig som fisken traff dørken beit den meg rett i foten. Heldigvis har jeg vernetupper på støvlene, så jeg berga meg. Vi kroket av fisken og la den i vannbadet i lag med den andre steinbiten.

Øyvinds fisk var som nevnt 10,3 kg og var vår femte steinbit over 10 kg for dagen.

10,3 kg.

Vi slapp denne fisken tilbake og begynte med å måle lengden på min fisk. Målebåndet viste 120 cm, noe som er enormt langt. Vi veide fisken og kunne konstatere at den var 14 kg. Dette er en drømmefisk som går inn på topp 3 av mine beste fangster noensinne.

120 cm og 14 kg.
Drømmefisk.

Med den lengden kunne fisken fint ha vært over norgesrekorden, men den var dessverre slank. En drømmefisk var det uansett. Etter dette dro vi inn til land. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å holde på en del timer til, men vi var ganske metta alle mann… Dette er en opplevelse jeg kommer til å huske resten av mitt liv.