Ørret jakt i Renaelva!

Mot alle odds….

Årets tur til Renaelva så dyster ut med flittige besøk på Yr, ei værmelding som så kald ut. Beskjeder om tregt fiske å dårlig fangst den siste tiden var ikke forhåpningene all verdens som tidligere år.

I skrivende stund braker det i vedovn inne i lavvoen, godt i koppen og relativt godt fornøyd med turens fangst!

Etter en regntung første kveld, skulle jeg få vekt Inge på best mulig måte neste dag rett utenfor campen: «Der sitt’n Inge! Kom med håv!»

Forbauset å trøtte i trynet kunne vi konstatere at første over kiloen var et faktum👍

Countdown TRL 7cm fristet denne på 1,5kg

Med en knallfin start på dagen skulle det vise seg at tålmodighet var nøkkelen på resultat denne dagen også. Først etter fire/fem timer fikk vi betalt!!!

To kjappe på henholdsvis 1,4 og 1,5kg.

Etter flere stang ut kontakter for Inge, satt den endelig. Og denne skulle vise seg å være turens største! Den ga Inge en god fight og ble landet trygt i håva. Det var virkelig fortjent👍🎣

Største på tur’n med en vekt på 2,1kg

Vi får en siste på akkurat kiloen som endte dagen..

Lørdag bestemte vi oss for å starte der vi avsluttet Fredag kveld, siden vi hadde vært borti en del brukbar fisk, og langt fra å fisket over plassen, da det var ei lang bra strekke med dypere høler og vegetasjon langs land.

Det skal sies at vi la ned en solid innsats, så vi hadde timene våres. Jeg hadde stang inn denne dagen og Inge stang ut.

Etter et par timers fiske hadde Inge vært borti flere fisk og mistet 1 brukbar. Første kontakt for min del resulterte i nok en fin ørret.

Dette var første for dagen, og det var tid for lunsj..

Vi snakket om tur og utur, om det å ha følelsen når det hugger, tanken om å miste er egentlig ikke tilstede da, det motsatte når det hugger blir jo om den sitter, når mister jeg…

Flyten skulle fortsette for min del etter lunsj, denne gangen et prakt eksemplar av en Renaelv ørret.

Dette var det som skulle skje før middag, og vi måtte jo si oss godt fornøyde med det. Uansett hvem av oss som får fisk på tur så gleder vi oss sammen, det er tilfeldig hvem som er på riktig plass til riktig tid og ikke minst et lagarbeid. Men må si at Inge var veldig uheldig, flere bra ørreter var med nært til kajakken før det slapp, og FAEN!!, sang nedover elva…

Med en god middag var vi klare for nok en ny økt. Begge dagene hadde vi 2x5t økter.

Dette ble den økta med mest action men minst fisk… Det var veldig kaldt i vannet så vi fisket langsomt, med mye spinnstopp når vi følte å så at det var mange «følgere» og i hovedsak kjente vi ørreten var såvidt bortpå, før den tok ved spinnstopp eller jerking.

Kveldsøkta ga en fisk, og turens største for min del.

Fin ørret på 1,6kg

Legger ved bilder av woblere vi tok ørretene på:

Shadow Rap Shad i fargen TRL
Countdown TRL 7cm fristet til hugg.
Shadow Rap Shad TRL nok en gang.
Shadow Rap 7cm i fargen SML
Rapala BX Minnow TR 10cm

En knakende fin tur med nye erfaringer og nye «god plasser»!

Endelig er sesongen i gang for fullt, og det gledes til turer utover.