Sesongen starter bra!

Strålende start på steinbitsesongen

Kalenderen sier april og det begynner å nærme seg vår i nord. Ja, i teorien da. Hadde det ikke vært for all snøen som fortsatt laver ned… Heldigvis har vi hatt noen fine dager der termometeret såvidt har bikket 0 grader og sola gir litt varme. Uavhengig av snøfall er vårfiskesesongen på gang i Nord-Norge og forleden helg dro vi ut på årets første steinbittur. Hadde de grå kjempene kommet inn på grunna enda? Det måtte vi bare finne ut.

Nydelig vær og fine omgivelser på veien

Kim og jeg kjørte avgårde litt ut på formiddagen. Litt senere skulle vi også få selskap av pappa – han var lysten på en ny steinbittpers.

Vel ute på havet satte vi kursen mot en plass som leverte bra med fisk i slutten av mai i fjor. Vi la oss til på 30 meters dyp og lot oss drive ned mot 50. Tidlig på sesongen kan steinbiten stå litt dypere enkelte plasser, så det gjaldt å prøve seg fram. Fisket startet relativt rolig uten kontakter. Likevel fisket vi videre med god tro da vi vet at steinbiten ofte kan være tilstede uten å vise interesse. På et gitt tidspunkt måtte det vel bli bett? Det skulle vise seg å stemme.

Kim kjører steinbit. Som vanlig fisket han med sin Beastmaster AX Boat 20-30 lbs med Shimano Oceajigger 2000 PG
Steinbiten var på plass!

Forholdene var derimot ikke ideelle med veldig lav drift, så vi flyttet oss for å hente pappa og deretter prøve en ny plass. Her varte det ikke lenge før han fikk fisk.

Litt større steinbit på vei opp. Beastmaster 20-30 lbs med Shimano Trinidad 30A er en fin combo til steinbiten.
Du kan fiske steinbit på flere ulike måter. Det viktigste er at agnet presenteres helt nede på bunnen. En havfiskebom med slepetakkel er en god metode og steinbiten er glad i fargerike blekkspruter.
Det ble ny pers på pappa med en steinbit på 5,75 kg

Fisket hadde ikke på noen måte tatt av enda, men jeg visste at det kunne snu når forholdene bedret seg. Derfor gikk vi tilbake dit vi startet. Denne gangen hadde vi en fin bris som ga oss drift nedover kanten. Vi har erfart at det som regel er en fordel å ha litt drift under steinbitfiske. Samtidig må det ikke være for mye, da steinbiten ikke er spesielt rask og ofte bommer på agnet. Etter at du har dunket agnet i bunn noen ganger er det derfor lurt å la det ligge i ro i 5-15 sekunder av gangen. Når man da strammer opp og kjenner motstand skal man sette et hardt tilslag. Steinbiten er veldig hard i kjevepartiet, så det kan være utfordrende å få kroket den godt nok. Da er skarpe kroker helt essensielt. Generelt kan man si at en drift på 0,4 til 0,7 knop er mest gunstig under dette fisket – om man ikke treffer rett i «bolet» da… :) . Vi var nok i godt område, for med bedre forhold tok bettet seg voldsomt opp. Det hugg nærmest konstant. Og til slutt havnet vi i go’driftet :)

Kim kjører ny steinbit
Kim med en 7-kilos.

Rett før vi skulle gi oss fikk jeg et kraftig hogg. Fisken var tung og ga god flex i Antaresen. Den hadde til og med et lite utras underveis.

Stor fisk på gang

En solid steinbit kom sigende opp fra dypet. Da den lå i håven begynte vi å spekulere om det kunne være en 10-plusser.

10-pluss var den ikke, men 9,5 kg er mer en godkjent på årets første steinbittur.

En flott tur var ved veis ende. Totalt fikk vi 16-17 steinbiter i løpet av dagen. Måtehold er viktig ved dette fisket, så kun 5 fisk fikk bli med hjem til middagsbordet. Ikke ta vare på mer enn du trenger er vårt klare råd. Snittvekta denne dagen var ikke den aller største, men det er enda grytidlig i sesongen og fisken har mye igjen på toppkondisjonen. Dette lover godt for fortsettelsen!

Det var ikke bare steinbit i området vi fisket…
Rødspette

Følg med videre på bloggen, for snart kommer en filmrapport med blant annet undervannsscener fra steinbitfiske.