Ei fantastisk helg er over…

Nå i helgen gikk Snåsavatnet fiskefestival av stabelen og for ett arrangement dette er! Vemund Gjertsen og kompani har virkelig gjort en fantastisk jobb, noe deltager antallet i år viste. I 2015 var det ca 230 deltagere, i år var det nesten 450!

Dette var første året jeg og Kjell Rambech stilte på lag, sammen med oss hadde vi min sønn Michael. Cato Bekkevold var også med i båten min under fredagens konkurranse. På fredag ble det mest utprøving av båten med tanke på at jeg ikke hadde kjørt med den tidligere. Planerboards er også ganske nytt for oss, men vi fant fort rutiner på hvordan vi skulle kjøre optimalt. Vi fikk 7-8 fisk på fredag, men ingen store, for uten ei røye på 400gr som neste holdt til konkurransens største røye. Etter konkurransen på fredag var det inn til Snåsa Hotell der Cato Bekkevold hadde ett foredrag om ørretfiske/trolling. Etter Cato holdt Odd Ivar Knutsen ett foredrag om Rapala og det ble mingling og utveksling av tips og triks.

Båten ble dekorert på fredag formiddag mens solen tittet frem.

På lørdag klarte vi å forsove oss, så vi våknet ei halvtime før startskuddet :) Vi måtte også inn til Snåsa sentrum å fylle bensin, så vi kom oss en halvtime for sent. Etter at planerboards og 11 stenger var satt ut var det bare å lene seg bakover og vente på hugg. De første par timene fikk vi flere fisk men ingen store. Men vi så at de wobblerene vi hadde plukket ut fungerte. Det skulle gå neste tre timer før det ble action i båten. Vi hadde ei stang med en Scatter Rap Taildancer gående i propellstrømmen rett bak båten og det var der det skulle hugge! Jeg hadde akkurat snudd opp mot vinden og mistet en del fart, men akkurat i det jeg ga litt mere gass, hogg det brutalt på stangen i propellstrømmen. Litt etter lå det en fantastisk flott ørret i håven og vi kunne slippe løs jubelen. Fisken ble veid til ca 3500gr i båten. Resten av dagen plukket vi mye fisk men ingen store. Vi ente vell opp med 17 ørreter og 1 røye. Kl 16:00 var det inn til land og innveiing på Vegset camping der vi bor hvert år. Dette er ei perle av en campingplass med meget hyggelige eiere og en nyåpnet kaffeteria. I innveiings køen traff vi mange kjente og vi kikket rundt for å se om noen hadde fått større fisk enn oss. Vi så ingen større der, men Snåsavatnet er et stort vann og det var 6 andre plasser det også var innveiing. Så vi ble holdt på pinebenken til premieutdelingen kl 20.

Men det holdt helt inn! Vi gikk av med seieren i klassen største fisk med en ørret på 3520gr 😎

Michael posere med fisken :)

Scatter Rap Taildancer i fargene RDT var det som gav oss den største ørreten.

Scatter Rap Minnow i fargen PD er en «bankers» wobbler på Snåsavatnet og vi fikk flere fine ørreter på den.

Vi hadde også med oss noen nyheter som kommer i salg til neste år. Scatter Rap Deep Husky Jerk imponerte voldsomt og gav oss flere fine fisk. Den wobbleren har jeg voldsomt tro på. Vi kjørte også litt med en vanlig Scatter Rap minnow i en meget feminin farge kombo, den leverte også fisk :)

Avsluttningsvis vil vi rette en stor takk til arrangøren av festivalen, Vemund Gjertsen med familie for fantastisk middag og gjestfrihet på fredag, Vegset Camping og sist men ikke minst venner og kjente vi traff i løpet av helgen. Vi kommer tilbake i 2017