En ukes fisketur til Lierne

I lang tid har jeg og flere kompiser prata mye om å fiske etter Canadarøyene som svømmer rundt i Kvesjøen. Vi har hatt noen turer tidligere uten noe livstegn til denne mystiske skapningen som er innført fra Nord Amerika på midten av 70 tallet til Lierne i Norge. En fisk mange har prøvd seg på , men uten å lyktes noe særlig. Det er tatt noen større eksemplarer i garn på opp mot 11 kg i sjøen. Så Norgesrekorden burde være mulig å ta her, eller bare det å få arten ville være en drøm for en del ivrige artsjegere. Jeg hadde nettopp vært der en langhelg med Jim Frode Rygh for å prøve å lure Canadarøya til hogg, men ingen av oss har jo noe erfaring med fiske etter Canadarøye. Så vi dro hjem tomhent også denne gangen. Men jeg klarte ikke å la det bli med det , så jeg tok kontakt med Andreas Johansen som også hadde prøvd dette før uten å lykkes. Vi bestemte oss for å bruke ei uke der oppe i håp om å komme i kontakt med den. Første dagene blåste det iskald nordavind og vanntemperaturen sank til 4,8gr , noe som er drepen for ørretfiske i allefall. Men vi kjørte på med trolling likevel. Resultatet ble en ørret på 1,5 kg på en 11 cm Rapala scatter’rap i fargen firetiger. Så etter ett par dager med sur nordavind bestemte vi oss for å prøve noen elver med wobblerkasting for å se om vi kunne finne noen store ørreter der mens vi ventet på varmere vær. Jeg mistet en diger ørret da jeg var her med Jim Frode helgen før, så håpet var å se om den ville ta en gang til eller om det var flere av disse kubbene der. Jeg satte på en Rapala Shadow’rap og startet med å kaste skrått nedstrøms mens jeg lot wobbleren svinge inn mot land av strømmen. På det syvende kastet smeller det til midt i kulpen, og opp kommer en illsint ørret å kaster seg i været flere ganger før den ruser rundt i hølen som en torpedo.  Andreas skriker at den må mindst være 4 til 5 kg. Selv er jeg litt usikker på det,og roper tilbake att jeg tror den er rundt 2,5 kg en plass. Men etter en stund får vi se fisken, og jeg tok feil for å si det sånn! Andreas hadde med seg en fluefisker håv som han knakk da han prøvde å håve den, men han klarte å berge den uten noe videre dramatikk heldigvis, så jubelen kunne slippe løs! Er sikker på att om det var bjørn i nærheten, så rømte den til Sverige med så mye skrål vi lagde da!Det viste seg att ørreten veide hele 4,52 kg, noe som er ny personlig rekord med 20gr . Jeg ble helt måløs av dette prakteksemplaret av en ørret, så det var viktig å få den ut i vannet igjen så fort som mulig etter noen bilder. Det var en hærlig følelse å se den svømme rolig tilbake til kulpen, å vite att den fortsatt lever i sitt beste velgående. Men så var det Canadarøyene da, vi tenkte mye på taktikker å framgangsmåter hele tiden, vi diskuterte og diskuterte i det vide og brede. Vanntempen steg å vi dro utpå igjen. Men ingenting skjer denne dagen heller ,ikke ett napp. Vi hadde jo sett på youtube hvordan de gjorde det over dammen og lest mye om dem for å prøve å forstå Canadarøyas levemåter og hvor i vannet vi eventuelt skulle kunne finne dem. Steinstrukturer og bratte kanter var det vi letet etter. Så vi kjørte sakte mens vi fisket både dypt og grundt med wobblere og dorgesluker på sideparavaner og blyparavaner. Til slutt bet det endelig en liten en på 10 meters dyp og opp kom ei lita Canadarøye på 820 gram til meg. Endelig var arten sikkret, ikke stor men det hadde ingenting å si jeg var kjempefornøyd! Vi kjørte over med båten for å se hvor den eventuelt måtte ha stått når den tok. Og riktig nok, innimellom store steiner med store dyp i nærheten. Vi følte att vi var på sporet av noe  nå men måtte gi oss denne kvelden. Dagen etter var vi i gang igjen, vi satset på å finne noen stein og bergtopper i vannet for å kjøre rundt toppene å i kantene. Ned mot dypt vatten. Men ingenting skjedde på formiddagen, så vi tenkte å se etter noe gjedde i en liten damm like vest for sjøen , samtidlig som vi kunne ta en lunsj der. Vi hadde hørt noen som hadde fått gjedde på 10 kg helgen før. Gjeddene hadde ikke gytt enda så en liten sjangs var det for å komme i kontakt med noen store gjedder. Vi fikk noen 3 kiloser i starte før Andreas gjeddefiskeren fra østlandet kliner til med ei nydelig hunngjedde på 104 cm. Noen bilder blir tatt å fisken slippes tilbake. Etter lunsj er vi i gang igjen. Vi finner en meget inntresang grunne med mye stor stein og bratte kanter. Denne fikk vi kjempetrua på. Etter 10 min tar den første på ca 15 meter. Opp kommer en Canadarøye på 1,78 kg og Andreas har også sikkret arten. Begge mann er i ekstase og latteren brer seg utover den store sjøen! Nå følte vi i hvertfall vi gjorde noe riktig! Vi hadde igjen noen timer før solen skulle gå ned ,så vi kjørte på videre. Det ender med att jeg får en på 1,64 kg og Andreas får den største på turen som veide 3,6 kg! Begge setter vi tilbake igjen. For en kveld og for en tur , 4 Canadarøyer og fortsatt 2 dager igjen av turen! Men nå var vi virkelig slitne av all trollingen og båtkjøring. Så vi trengte en aveksling igjen. Vi bestemte oss for å fiske røye i ett skogsvann ett stykke unna. Vi klarte å få ei smellfeit røye på 1,2 kg hver før vi ga oss. Fulle av marflo og knallrøde i kjøttet. Disse tok vi med oss som matfisk hjem. Noen fisker må mann jo spise også;-) Det ble ingen flere Canadarøyer denne turen, men nå vet vi så mye mere til neste gang. For hit til Lierne skal vi tilbake igjen, garantert!!