Tor Arne Rygg

Fra Lillestrøm

Bor på Skarnes i Sør-Odal kommune Jobber som lærer i ungdomsskolen. Studerte biologi på universitetet i Oslo Har sannsynligvis en av Norges mest overbærende og tålmodige kone Har tre ”barn ” som alle har fisket torsk over 20 kg. Jeg hadde mine første fisketurer i 5-6 års alderen. Nitelva ved Lillestrøm som nærmeste nabo, ga uendelig med opplevelser. I de første årene var det vårfisket etter  gjedde i råkene nedenfor rælingsbrua som var høydepunktet. Utstyret var enkelt: 0,45 brun mono, stor haspel,9 fot glassfiber, stålfortom og stor wobbler . Det var rift om de beste plassene så jeg snek meg bort fra skolen i fisket mange matfriminutt. Dette gikk stort sett greit men problemet innimellom var at jeg glemte skolen og ble værende i elva til jeg ble hentet hjem av en relativt oppgitt far utpå kvelden en gang. Det ble aldri noe stress av at jeg ikke kom hjem etter skolen,- de visste hvor jeg var… Matfri fisket gikk bra helt til jeg fikk med melding hjem om at jeg stakk av i matfri og ikke kom tilbake… Det gikk som det måtte gå, fiskestang ble inndratt  og ikke utlevert før etter middag resten av den våren. Fram til 10-11 års alderen varte fiskesesongen fra isen gikk på elva på våren til den la seg igjen utpå høsten. Bortsett fra de med fettfinne hadde alle Øyerens arter vært på kroken . Faren min jobbet sammen med Pål Krogvold på strømmen videregående skole. Den store gleden for meg var at han sendte med fatteren gamle fiskeblader, både norske ,svenske og noen engelske. Disse ble lest i filler og jeg skjønte etter hvert at fisk med fettfinne var spennende for mange. Jeg tok sykkelen fatt og dro oppover i Nittedal til de deler av Nitelva som har ørret og harr. Her ble det noen år med markfiske før selektiv vakende fisk tvang meg over til fluefiske. I 13-14 års alder kom jeg over en lapp om at Lillestrøm sportsfiskere skulle feire ett års jubileum og at nye medlemmer var velkomne på møter. Dette var himmelen for en lite mobil fjortis. Jeg fikk være med Finn Alnæs, Arne Westby og Øyvind Hansen på fisketurer til de fleste steder i Norge. Det var mange aktive medlemmer og hvis en var litt frempå var det mulighet for nye spennende steder hver eneste helg. Arne og Finn var spesialister med mark og Øyvind ga meg alt av både kunnskap og utstyr for å klare meg med flua etter alt med fettfinne. Lillestrøm sportsfiskere ble vel mitt første seriøse ”forhold”. Det var fluebinderkurs, kastekurs, stangbygging og det beste av alt, et møte i måneden med uformell prat om hva som var fisket siden forrige møte. Jeg fikk også utvidet sesongen til nesten det dobbelte for samtlige medlemmer i lillestrøm sportsfiskere var ivrige isfiskere, og jeg fikk ” full fyr” etter første turen, -etter røye på romriksåsen. Jeg ble med på litt konkurranser, mest for at dette var en god mulighet for å få fisket på nye plasser. I tillegg møtte jeg mange nye fiskere og fikk se hva det var mulig å få opp av fisk løpet av noen timers fiske. Driftene sendte broderen til Sverige og han ble boende der. Et år tidlig på 2000 tallet fikk vi det for oss at det var blitt lite sosial omgang oss brødre i mellom. Vi skulle møtes og bestemte at møtet ble under torskefestivalen i Øresund . Jeg fant ut at jeg måtte gjøre litt undersøkelser om fisket i Øresund og kontaktet arrangøren. Dypet de normalt fisket på var slik jeg skjønte det fra 40 til 80 meter og utstyr ble kjøpt inn for relativt tungt havfiske. Ble litt svett når jeg kom ut på båten og skjønte at det var en lengdeenhet som heter fot…. Dag 2 på torskefestivalen havnet jeg ved siden av en hyggelig norsk dame. Hun var så liten og tynn at jeg tenkte at denne sliter hvis torsken passerer 2 kg. Jeg trodde vel også at jeg skulle få mer fisk enn henne men fikk i stedet et grunnkurs i pilking etter torsk. Den hyggelige dama var Norges udiskutable beste havfisker de siste 20 årene og heter Torunn Handeland. Hun skjønte raskt at jeg hadde mye å lære om havfiske og hjalp meg alt hun kunne . jeg sparte inn noen år med læring på de 5 timene sammen med Torunn. Jeg møtte henne før vi skulle dra hjem og fikk følgende råd: synes du dette ga mersmak skal du melde deg inn i en havfiskeklubb. Det ble Oslo havfiskeklubb og etter det har mesteparten av vannet rundt snøret mitt vært salt. I starten i Oslo hk ble det mye turer i Drøbak og det ble som Torunn hadde lovet, læringskurven var bratt. Samtidig som jeg begynte i Oslo hk begynte også en annen litt over interessert mann i klubben. Siden begge var ferskinger ble vi satt på samme lag. Her hadde jeg litt flaks for lagkameraten var Petter Skudal. Han ga meg et innblikk i  konkurransefiske som for meg var helt utrolig. Alt var planlagt til minste detalj, det ble mye terping på balanse i utstyr og teknikker. Det kommer ikke til å skje i min tid at det kommer en deltager bedre forberedt enn Petter til en konkurranse hvis han er med. Enten det er i Norge eller et annet sted i Europa. Han er god å fiske og god til å lære bort…. Jeg har aldri spesialisert meg veldig i noen retning, på tur har jeg alltid hatt med utstyr for agn sluk og flue. Alt er blitt prøvd og det som har fungert best er blitt brukt. Mange har hatt en liten ”fiskepause ”hvor aktiviteten har vært litt lavere. Jeg venter på den pausen ennå og det er lite som tyder på at den kommer. Det har rett og slett blitt mange fiskedøgn hvert år 45 år.

Siste inlegg fra Tor Arne

Mitt livs beste fangster nummer 7

12. desember 2017

Jeg vil i tiden fremover lage en liste over mine topp 10-fangster. Jeg fortsetter med syvendeplass. Jeg fik ...

Suksessfull sesongavslutning (film)

10. desember 2017

For noen uker siden hadde Tor, Kim og jeg en meget vellykket sesongavslutning etter kveita, før de siste sols ...

Mitt livs beste fangster nummer 8

8. desember 2017

Jeg vil i tiden fremover lage en liste over mine topp 10-fangster. Jeg fortsetter med åttendeplass. Alle h ...

Mitt livs beste fangster – nummer 9.

6. desember 2017

Jeg vil i tiden fremover lage en liste over mine topp 10-fangster. Jeg fortsetter med niendeplass. Vinteren ...

Mitt livs beste fangster nummer 10

3. desember 2017

Jeg vil i tiden framover lage en liste over mine topp 10-fangster. Jeg begynner med tiende plass. Den eneste i ...

Isfiske etter gjedde

29. november 2017

Nå har isene lagt seg og det er liten tvil om at isfiske på glassklar is er både effektivt og kult.   ...