2017 oppsumering

Det nye fiskeåret er rett rundt hjørnet, og i den anledning ønsker jeg å fortelle litt om det året som har passert for min del. Selv om jeg ikke har nådd noen av hovedmålene mine for sesongen, har dette uten tvil vært min beste sesong som sportsfisker. Ihvertfall som predatorfisker.

Jeg har konkurrert innenfor det som heter internasjonalt meite, isfiske/pilking, trolling og mormyskafiske, og dette har jeg mye gode erfaringer fra. Noe jeg mener har gjort meg til den fiskeren jeg  er i dag. Selv mener jeg at det ikke finnes kjedelig fiske, isåfall har man ikke lyktes eller ikke satt seg grundig nok inn i metoden.

Personlig har jeg ikke opplevd noen fiskemetode som kjedelig, men selvfølgelig kan man foretrekke visse metoder/arter fremfor andre. Det at vi liker forskjellige type fiske handler nok mest om personlige preferanser, stadier i livet og sportfiskemiljøet der man holder til.

I året som har vært hadde jeg to hovedmål ved sesongstart: fange ti gjedder over ti kilo, og få en abbor over 1,7 kilo. Dette visste jeg kom til å bli vanskelig, og spesielt abboren fordi denne hadde jeg et sterkt ønske om å ta på spinnfiske. Jeg hadde god tro på gjeddemålet hele våren med mitt ismeite. Jeg hadde bra flyt, og jeg hadde tre fisker over ti og mengder med fisk på over en meter. Dette kan du lese om her: Storgjedder på isen.

Det skulle vise seg at spinnfiske etter gjedde før gytetid nok en gang skulle by på utfordringer for meg. Om jeg ikke husker feil hadde jeg 10-12 turer uten fisk, og dette var bare i løpet av de ca. 15 første turene. Det løsnet litt mot slutten og jeg fikk noen fisker som «bikka» 7-8kilo.

I vinter hadde Solør sportfiske klubb foredrag der Roger Hoftvedt fortalte om fireball etter gjedde. Dette var en metode jeg bestemte meg for å teste. Dette er i prinsipp vertikalfiske med agnfiske. Noe som jeg synes både var lærerikt og et artig fiske, med sine brutale hugg. Med denne metoden klarte  jeg å lure en «smygtier» og noen 1m+fisker.

10060g tatt på fireball

I mai fikk jeg æren av å få besøk av Spinnfish Studio, en gjeng utrolig hyggelige gutter som virkelig lager stemningsfulle fiskefilmer. Se resultatet her.

Mot slutten av mai begynte mitt abborfiske og jeg hadde en del turer i Glomma med noe varierende resultat, men særdeles lærerikt. Det er et relativt spesielt fiske og foregår ofte på små konsentrerte plasser, men dette var god trening for å lære seg å presentere agnet under utfordrende forhold.

44cm 1000g

Det var ikke lenge etter dette at det ble annonsert at det skulle holdes NM i abborfiske, noe jeg tidlig bestemte meg for å bli med på. Som jeg har sagt før så har jeg et konkurranseinstinkt som nesten ikke er sunt.  Jeg handlet inn en del nye stenger og shadder. For å egentlig fiske abbor store deler av sommeren på ulike sjøer, og vann. Dette gjorde jeg for å skaffe  meg mye ny erfaring fra ulike situasjoner under abborfiske. Jeg skulle fiske NM sammen med Per Ola en av de som driver Explore Finnskogen med meg. Vi bestemte oss tidlig for å dra på treningsfiske et par dager før konkurransen.

De nye abborstengene vår kom virkelig til sin rett, for uten stenger med multiplikatorsneller hadde vi ikke klart å vinne. Det var avgjørende for å kunne fiske så lette jigghoder på de dypene vi fisket og ha god følelse når agnet synker. Selv brukte jeg Technium med kastevekt 14-35, ei fantastisk god stang for abborfiske i den prisklassen.

1480

Dette var helt klart et av årets store høydepunkter, og jeg vil takke Villmarksbutikken for et fantastisk bra arrangement.

Dette var en av de siste abborturene jeg gjorde. Desverre klarte jeg ikke å nå målet om å få en fisk over 1,7kg. Noe jeg egentlig ikke forventet da jeg prioriterte å trene til NM, i stedet for å fiske målrettet etter de største fiskene. Nye favorittshadden for året ble uten tvil Joker-Shad, en utrolig allsidig jigg som passer mange situasjoner. Denne anbefaler jeg alle å sikre seg når den kommer til Norge i 2018.

Fikk også et par fine krepsespisere på slutten av mitt abborfiske i 2017.

Da Høsten kom var det duket for gjeddefiske og som vanlig var det jeg og Marius som hadde  store planer og store fisker i tankene. Dette kan du lese mer om her.  I år var det faktisk åpent vann ei god stund til utover i november, men desverre røyk min el-motor så resten av høsten var relativt amputert. Da isen la seg i midten av november manglet jeg fortsatt tre gjedder over ti kilo får å klare det noe ambisiøse målet mitt på ti.

Da issesongen startet like heftig som den sluttet med ny isfiskepers på første turen, hadde jeg god tro på at jeg skulle klare to til. Med  uflaks med værforholdene var det sjeldent fiskbart fra slutten av november til midten av desember da jeg hadde fri fra jobb. Noe som endte med noen paniske turer ved juletider. Resultatene var upåklagelig, men jeg klarte ikke helt å nå opp de målene jeg hadde for sesongen 2017.

9220g

12300g

Yttligere forbedring av egen is-PB for tredje gang i 2017.

10150g

Gratuler til Per Ola med sin første 10+ gjedde, regner ikke med det blir den siste.

Gjeddeåret 2017 toppfisker for min del ble følgende:

10. 9560g
  11. 9220g
  12. 9180g

Ei liste jeg absolutt ikke klager på, jeg har nå fått 18 gjedder over ti kilo i mitt liv, og halvparter dette året, og kun en av disse er gjennfangst og alle er fanget på «hjemmebane». Fisker fra sju-åtte kilo og nedover i år har jeg ikke kontroll på, men har aldrig fått så mye fisk over en meter tidligere. Dette er uten tvil grunnet mye planlegging økning av erfaring, og målrettet fiske etter store individer.

Når det kommer til abbor i år har jeg mista kontroll, men toppfisken tok jeg på NM på 1480g, men dette var bare en av mange over kiloen.

Etter å ha sett tilbake på 2017 har det vært et formidabelt år, men det har kostet. Flere fisketimer enn de fleste har mulighet til, mer planlegging enn de fleste kan sette seg inn i. Bruker mer ressurser enn de fleste har anledning til, men dette sier jeg ikke for at det skal virke uoppnåelig. Jeg ønsker bare å formidle at skal man ta sin interesse til et slik nivå jeg gjør, må man være villig til å ofre mye. Dette er ikke det fiske trenger å handle om på noen som helst måte, men for meg er dette min livsstil og slik jeg er som person. Det er ingen som skal forvente noe resultat av noen, men for meg handler det om utvikling og da må jeg ha mål.

Kan nesten ikke vente til neste år starter og kan love at det ikke skal bli et mindre givende og kult år. Avslutningsvis ønsker jeg å takke alle de som har delt fine fiskedager og minner med meg i året som har vært, og ikke minst familie og venner som gir meg anerkjennelse og støtter meg i min galskap.