Rødspette.

Fin tur med flott kveitefangst!

Jeg og Øyvind var på tur forrige helg. Turen resulterte i fine rødspetter og årets hittil største kveite for min del.

Vi dro ut en tidlig søndagsmorgen med kveite og rødspette i tankene. Været var ok, men det kom en del sur vind ut Balsfjorden og Malangen. Location denne dagen var innaskjærs, i Balsfjorden og nærliggende områder rundt. Yttersia ville trolig vært for værhardt denne dagen. I og med at det er midt i den presumptivt beste sesongen bestemte vi oss for å teste grunt, da kveita gjerne er veldig grunt på denne årstiden. Noe vi virkelig fikk erfare senere på dagen.

Kim kjører kveite.

Øyvind testet med shad, mens jeg kjørte med hel sei. Allerede på tredje driftet smallt det til i min stang. Jeg rakk knapt å reagere før kveita tok 15 meter i ett utras. Jeg kjente på tyngden at de ikke var prat om en gigantisk fisk, men ei høvelig tøtta. Etter en kort og udramatisk fight så vi kveita atmed båten. Øyvind satt kroken perfekt i haka på fisken. Vi tok endel bilder før vi løftet den ombord. Vi tok vare på denne fisken fordi den er perfekt mtp. matstørrelse.

Kveita i overflata.
Fin matfisk. 13,5 kg.

Denne kveita var faktisk årets største for min del med sine 13,5 kg.

Etter dette dro vi nærmere land for å kikkfiske. Sikten var optimal og med drift på over 3 knop var dette bortimot optimalt. Allerede på andre drift kom en fin fisk sigende mot shadene våre. På denne plassen var det bare 5 meter dypt.

Kveite på kikkfiske.

Kveita var meget interessert og fulgte Øyvinds shad i nesten ett minutt. Dette var en stor fisk. Lett over 50 kg. Den var millimetere unna shaden, men den ville ikke ta, og til slutt svømte den ut mot dypere vann igjen. Vi prøvde flere drift på denne plassen, men så ikke flere kveiter. Vi prøvde på endel andre plasser vi vet det er tatt en del kveiter, men uten kontakter.

Dagene er korte på denne tida og vi tok en beslutning om å legge den resterende tiden på rødspette. Det er nok av plasser å teste i området og vi dro til en gammel vakkerplass. Forholdene lå ikke helt til rette for rødspettefiske, masse sur vind fra sørvest og relativt høy drift. Heldigvis gikk strømmen imot vinden så det var fiskbart. Vi hadde endel napp på denne plassen, dessverre var det store stimer med småtorsk som tok agnene våre.

Shimano Tekota 500 med Sufix 832 og Shimano Speedmaster 6-12 lbs.

Etterhvert begynte de klassiske flyndrenappene å komme. Jeg greide å kroke en høvelig fisk som på merkelig vis greide å lure meg til å tro at det var en torsk, så overraskelsen var stor da en fin rødspette plutselig lå ved båtripa.

Spette på vei opp.

Spetta ble håvet, avkroket og veid i en plastpose. Fisken veide 2,25 kg og er en fin fisk. Vi er blitt altfor godt vant med 3+ fisk, men dette er jo egentlig en veldig fin rødspette.

Spette på 2,25 kg.

Kort tid etterpå bet det på Øyvinds takkel, han kunne melde om en relativt tung fisk. Da den kom opp kunne vi se at den var omtrent like stor som den jeg fikk.

Øyvind med spette på 2,15 kg.

Øyvinds fisk var på 2,15 kg. Jeg fikk en liten spette til som ble avkroket i overflata. Vi bestemte oss for å gjøre et par drift til etter kveita før vi dro på land, men disse resulterte dessverre i ingenting. Alt i alt en bra tur!