Lyrfiske med Storm 360 GT SEARCHBAIT. Min nye favoritt etter lyr på grunt vann.

Mens resten av familien var i Trysil for å få med seg siste rester av snø, dro jeg til Averøy i håp om å få møte de store lyrene som kommer helt inn mot land nå i midten av april. Vi kaller det havlyr og tror vel at den kommer inn for å gyte uten at det er sjekket ut altfor nøye.
På bilturen oppover fikk jeg de første bildene fra fiskekompis Leif Andersen som viste lyrer som virket meget lovende.

Vel framme skulle jeg overraske med mitt nye ”våpen” , et godt knippe med Searchbait i ulike størrelser og farger. Leif hadde rigget seg klar og satt i båten når jeg kom. Jeg ble vel litt lang i maska når det hang en orange 14 cm searchbait klar på stanga hans allerede….

Fin lyr som lot seg frist av Storm 360GT Searchbait foto: Leif. M. Andersen

Nå ble det ikke noen kjemper denne gangen, de største på rundt 4 kilo og mange rundt to. Men selve fisket er intenst og utrolig morsomt.
Vi fisket stort sett ved å kaste serchbaiten inn i mot land og grunntopper hvor den mer eller mindre ble ”slukt ” av tang og tare.
Og her er det denne jiggen har sin store fordel framfor noe annet jeg har brukt. Jeg satt veldig sjelden fast. Grunnen er at searchbaiten er veldig lett og at kroken har såpass mye jiggkropp på hver side av seg at det sjelden fester seg .Jeg får litt ”sivsluk” følelsen når jeg ser på jiggen.
På en slik tur pleier jeg å miste en 10-12 jiggkropper, og like sant som at vi ikke fikk noen store fisker mistet vi ikke en eneste searchbait på bunn-napp.

Tor Arne med en flott lyr foto: Leif. M. Andersen

Jeg førsøkte meg med ulike teknikker fra sakte til rask sveiving og mer vanlig rolig jigging. Det er særlig når det skal fiskes sakte og grunt en har størst fordel av searchbaiten. I perioder på dagen gikk fisken dypere og da bør en nok ha med seg tyngre utstyr også. Det gikk å fiske den dypere også men det skal jeg komme tilbake til en annen gang når jeg har testet litt mer.

Leif brukte stort sett den orange searchbaiten når vi fisket mens jeg varierte mer med ulike farger.Det var best respons på den som er grønn i buken. Dagene før jeg kom opp hade Leif fått alt på orange men da var det overskyet og regn. Dagene jeg var med var det sol og nesten vindstille. Jeg fikk fiskene som tok grunt nær land, Leif fikk de som stod litt dypere. Konklusjonen er at det kan være greit å ha litt farger å variere med. Det er lett å bytte kropp, så jeg brukte bare ett hode.Tiden jeg brukte på å bytte er omtrent som tiden det tar å skifte mark på kroken.

Lyren sluker Searchbaiten! foto: Leif. M. Andersen

Vi fikk mest lyr men det kom opp noen pene torsker også, disse var proppet med krabbe men klarte ikke motstå fristelsen av en saktevrikkende searchbait som variasjon i kosten.